ارتودنسی دندان

معرفی 2 مقاله مفید و کاربردی از سایت تهران دنتال نیوز

همه افراد برای داشتن لبخندی زیبا و دندان‌های سالم به خدمات و درمان‌ های دندانپزشکی نیاز دارند. داشتن دندان‌هایی زیبا و سالم مدیون مراقبت‌های مداوم و رعایت اصول بهداشت دهان و دندان است. زیبایی، تمیزی، سالم‌بودن و یکدست‌بودن دندان‌ها می‌تواند به یک لبخند زیبا بیانجامد و این لبخند زیبا نقش بسیار زیادی در زیبایی چهره افراد دارد.
برخی ذاتا دندان‌های سالم و زیبایی دارند و به دلیل مراقبت‌های مداومی که از دندان‌های خود انجام داده‌اند، دندان‌های آنها هیچ مشکلی ندارد. اما پوسیدگی، جرم دندان، نامرتب‌بودن دندان‌ها، عفونت‌های دندان و لثه و موارد بسیار متعدد دیگر، همگی به خدمات و درمان‌ های دندانپزشکی نیاز دارد.

دلیل بوجود آمدن فاصله بین دندان ها چیست؟

دلیل فاصله بین دندان ها اعم از علت فاصله بین دندان کودکان، فاصله بین دندان نوزاد، فاصله بین دندان نیش، علت فاصله افتادن بین دندان های پایین و … می‌تواند موارد متعددی باشد. نقطه مقابل فاصله افتادن بین دندان ها، ازدحام آنها در دهان است. فاصله بین دندان های جلو و فاصله بین دندان های بالا رایج ترین شکل این عارضه است. در ادامه دلیل فاصله بین دندان ها را توضیح می‌دهیم:

1- اندازه فک و دندان ها تناسب ندارند

گاهی این نامتناسب بودن می‌تواند مشکلات زیادی را ایجاد و می‌تواند شما را با عارضه بی نظم بودن دندان‌های خود و تضعیف طرح لبخند نیز مواجه کند. حالا این بی نظمی می تواند به معنای روی هم بودن دندان ها و یا فاصله بین دندان ‌ها باشد.

اگر فک شما بزرگ باشد، این باعث می‌شود که دندان های شما با فاصله قرار گیرند و اگر فک شما کوچک باشد؛ می‌تواند باعث روی هم رفتن دندان ها شود، در هر صورت متناسب نبودن اندازه فک و دندان‌ها می‌تواند برای شما باعث دردسر شود.

مطالب برگزیده و جذاب
آشنایی با ارتودنسی دندان نیش + ارتودنسی دندان های نیش چگونه انجام می شود و در سال 1403چقدر هزینه نیاز دارد؟

2- لیبال فرنوم عامل دیگر ایجاد فاصله بین دندان

لیبال فرنوم در واقع آن بخشی از دهان است که باعث اتصال جلوی فک بالایی به لب می‌شود، اگر لب بالایی خود را دنبال کنید به راحتی می‌توانید لیبال فرنوم خود را مشاهده نمایید. این بخش اگر بیش از حد معمول خود بزرگ شود می‌تواند باعث ایجاد فاصله بین دو دندان جلویی شما شود. البته نگران نباشید؛ این مورد می تواند به راحتی با جراحی و یا ارتودنسی حل شود.

3- جای خالی دندان به موقع پر نشده است

اگر شما یکی از دندان ‌های خود را از دست دهید، به هر دلیلی آن را بکشید و یا در اثر ضربه آن را از دست دهید، قطعا جای خالی آن می‌ تواند مشکلات فراوانی برای شما ایجاد کند. یکی از مشکلاتی که می تواند ایجاد کند، این است که فضای خالی به وجود آمده در اثر نبودن یک دندان شما می تواند این فضا را به دیگر دندان ها بدهد که از محل خود دچار انحراف شده و بین دندان های شما فاصله ایجاد شود. گاهی می ‌تواند شما را با عارضه کج شدن دندان مواجه سازد.

فاصله بین دندان ها

در نظر داشته باشید که بعد از، از دست دادن دندان ها، چه در قسمت جلویی دندان ها چه عقبی، بهتر است سریعا برای جایگزین کردن دندان آن اقدام نمایید تا دچار عارضه‌ های متعددی پس از آن نشوید. راه‌ های زیادی با هزینه های متفاوت، برای جایگزین کردن دندان ها وجود دارد که ما در مقاله دیگر از سایت خود به این موضوع کامل پرداخته ایم؛ که می توانید متناسب با خود و پیشنهاد دندانپزشک خود، یکی از آن ها را انتخاب کنید.

مطالب برگزیده و جذاب
ارتودنسی شفاف چیست و چه فوایدی دارد؟

البته پر نکردن جای خالی دندان ها، احتمال تجمع باکتریها و آسیب به دیگر دندان های اطراف آن و پوسیدگی و سیاهی دندان را نیز در پی خواهد داشت.

4- لثه و استخوان فک آسیب دیده اند

این عارضه می تواند یکی از خطرناک ترین عارضه ها باشد و نباید به راحتی از کنار آن عبور کرد، زیرا می تواند برای تمامی دندان های شما خطرناک باشد. در واقع ایجاد عفونت در لثه باعث تضعیف استخوان های فک می شود و این استخوان ها نمی توانند به خوبی از دندان های شما حمایت کنند و باعث ایجاد فاصله بین دندان ها می ‌شود.

5-علت فاصله بین دندان کودکان

فاصله افتادن بین دندان‌ها اکثرا به صورت نامرتبی دندان ‌ها در کودکی است و خود به خود اصلاح می‌شود. علت فاصله بین دندان کودکان و فاصله بین دندان نوزاد بخشی از روند ایجاد فاصله بین دندان‌‌های شیری است که به جای گرفتن دندان‌ های دائمی و بزرگ ‌تر در آینده کمک می‌کند. علت فاصله بین دندان کودکان ممکن است زمانی که دندا‌ن‌های شیری و دائمی هر دو در دهان وجود دارند نیز در ۸ تا ۹ سالگی مشاهده شود.

اگر نگران فاصله بین دندان نوزاد و علت فاصله بین دندان کودکان خود هستید، می‌توانید با دندانپزشک مشورت کنید؛ اما جای نگرانی نیست و فاصله بین دندان نوزاد و علت فاصله بین دندان کودکان خود به خود اصلاح خواهد شد.

6- عدم تطابق طول قوس با دندان‌ ها

بیشتر بودن طول قوس دندانی از تعداد دندان‌ های موجود نیز می‌تواند علت فاصله بین دندان کودکان، علت فاصله افتادن بین دندان های پایین یا بالا باشد. فاصله بین دندان ها در این حالت می‌‌تواند به دلیل افتادن دندان، کوچک بودن دندان‌ ها، بزرگ بودن اندازه فک، و یا کشیدن دندان که موجب رانده شدن دندان‌ های مجاور می‌شود، به وجود بیاید.

مطالب برگزیده و جذاب
لبخند لثه ای چیست؟ + بررسی درمان لبخند لثه ای با ارتودنسی ژنژیوکتومی

7- وجود مشکلات در خط میانی دندان ها

علت فاصله بین دندان های جلو مشکلاتی مانند کیست ها، تومورها، و یا دندان نهفته که بین دو دندان تحت فشار قرار می‌گیرد نیز می‌تواند باشد. هر کدام از این موارد از نزدیک شدن دندان های پیشین در دو طرف خط میانی جلوگیری می‌کنند و موجب فاصله افتادن بین دندان ها می‌شوند.

بنابراین عوامل ایجاد فاصله بین دندان ها را می‌توان بصورت زیر فهرست کرد:

  • عدم انطباق بین اندازه استخوان فک و اندازه دندان‌ها
  • کوچک بودن اندازه دندان‌ها برای استخوان فک
  • عادت به مکیدن شست در دوران کودکی که باعث می‌شود دندان‌های جلویی به سمت جلو کشیده شود.
  • فشار آوردن با زبان به پشت دندان‌های جلویی
  • بیماری‌های پریودنتال که یکی از مهم‌ترین علل به وجود آمدن فاصله بین دندان‌ ها در بزرگسالان محسوب می‌شود.
  • فاصله زمانی طولانی بین افتادن دندان‌های شیری و رشد دندان‌های دائمی

البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به مقاله انواع روش های درمان فاصله بین دندان ها مراجعه کنید.

بلیچینگ دندان چیست؟

همه ما می‌دانیم بلیچینگ دندان نامی آشنا برای افرادی است که به دندانپزشکی زیبایی علاقه دارند و می‌خواهند با بلیچ دندان، رنگ دندان‌هایشان را سفید کنند. اما چرا باید بلیچینگ را انتخاب کنیم؟ دندان‌ها ممکن است به‌دلایل مختلفی تغییر رنگ دهند. اگر می‌خواهید آن‌ها را روشن‌تر و سفیدتر کنید، چندین گزینه برای انتخاب وجود دارد. می‌توانید برای انجام یکی از تکنیک‌های سفیدکننده دندان مانند بلیچینگ دندان به دندانپزشک خود مراجعه کنید یا محصولات سفیدکننده خانگی را امتحان کنید. البته در صورت استفاده نادرست از این محصولات، خطراتی مانند افزایش حساسیت دندان‌ها یا حتی آسیب شدید به مینای دندان شما را تهدید می‌کند.

مطالب برگزیده و جذاب
اپن بایت چیست؟ + معرفی روش‌های درمان اپن بایت

بلیچینگ دندان از جمله حرفه ای ترین خدمات و درمان های دندانپزشکی است، که به کمک آن رنگدانه‌های غیرطبیعی که بر روی سطح دندانها چسبیده‌اند را از بین می‌برند. این شیوه درمانی می‌تواند تمام لکه ها و رنگ های ایجاد شده بر روی دندان های طبیعی را پاک کند. در واقع دندانپزشک به کمک مواد شیمیایی که غلظت زیادی دارند در مطب و در یک مدت زمان کوتاه دندان های شما را سفید می‌کند. نکته جالبی که درباره بلیچینگ دندان وجود دارد این است که، روکش ها و ایمپلنت دندان با کمک این روش، سفید نمی‌شوند.

بلیچینگ دندان

در روش بلیچ دندان، چیزی به ساختار دندانها اضافه نمی‌شود و فقط از مواد شیمیایی مخصوص برای سفید کردن دندان استفاده می‌کنند. تاثیر بلیچینگ دندان، بسته به جنس دندان‌ها و همچنین میزان تغییر رنگ و زردی آنها دارد، اما قبل از هر چیز، بهتر است با عوامل موثر بر زردی دندان و دلایل نیاز به بلیچ دندان آشنا شویم.

نحوه عملکرد بلیچینگ دندان چگونه است؟

ژل‌های سفید کننده در بلیچینگ دندان حاوی هیدروژن پراکسید و یا ماده‌ای به نام کارباماید پراکسید بوده و غلظتی بین 10 تا 40 درصد دارند. هیدروژن پراکسید یک ماده اکسید کننده است که بر روی دندان پخش می‌شود و باعث ایجاد رادیکال‌های آزاد ناپایدار می‌گردد.

این رادیکال‌ها به مولکول‌های رنگیِ آلی (که در فضای بین نمک‌های غیر آلی مینای دندان وجود دارند) حمله می‌کنند. این حمله اتصال بین مولکول های رنگی را نشانه می‌رود و آن‌ها را به رنگدانه‌های ضعیف و کوچک‌تر تقسیم می کند. از طرفی این مولکول‌های کوچک‌تر طیف جذبی متفاوتی دارند، و به این صورت است که سفید شدن دندان آغاز می‌شود. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله همه چیز درباره بلیچینگ دندان را مطالعه کنید.

منبع: وبسایت tehrandentalnews.ir

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا