لطفا یک منو را به مکان منوی اصلی زیر اختصاص دهیدمنو

دانستنی‌های دندان

ویتامین‌‌ها و مواد معدنی مورد نیاز برای سلامت دندان

Views

دندان ها و لثه های شما به مواد مغذی خاصی نیاز دارد. شما تا چه اندازه با ویتامین‌‌ها و مواد معدنی مورد نیاز برای سلامت دندان هایتان آشنایی دارید؟ آیا ماده‌ی خاصی را تنها برای این منظور در رژیم خود قرار داده‌اید؟ به واقع باید اذعان نمود که تغذیه مناسب برای کل بدن شما از جمله دندان ها و لثه ها مفید می باشد. با مصرف ویتامین های مناسب از طریق غذا یا مکمل ها، می توانید به محافظت از سلامت دهان و دندان خود کمک کنید. داشتن آگاهی درباره‌ی درمان‌های پیشگیری کننده و بیماری‌ها و عارضه‌های تهدیدکننده دندان، امروزه بر هر فردی واجب است. با مجله‌ی آموزشی سلامت دندان، دانستنی‌های خود درباره دندان را ارتقاء دهید. با وجود هزینه‌های نسبتاً بالای درمان‌های دندانپزشکی بهترین راه پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان است. آیا شما از جدیدترین تعرفه‌های دندانپزشکی در سال 1401 باخبرید؟ اگر مایلید به سادگی به تمام آن‌ها دسترسی پیدا کنید از طریق لینک‌های زیر اقدام نمائید:

در ادامه به بررسی برخی از موادی می پردازیم که مصرف آن برای سلامتی دهان و دندان شما ضروری است.


فهرست مطالب:


ویتامین‌‌ها و مواد معدنی برای سلامت دندان | ویتامین A

  • ویتامین A اغلب به خواصی چون کمک به بینایی، درخشندگی پوست و تقویت سیستم ایمنی شناخته می‌شود. اما این ویتامین به حفظ غشای مخاطی و جریان بزاق در دهان نیز کمک می کند.
  • به سلامتی لثه شما کمک می کند و باعث سرعت در بهبودی آن می شود.
  • ویتامین A در ماهی، زرده تخم مرغ و اعضای داخلی مانند جگر یافت می شود.

مقادیر زیادی بتاکاروتن در :

غذاهای نارنجی رنگ و زرد رنگ مانند هویج، انبه و سیب زمینی شیرین
سبزیجات دارای برگ های تیره مانند کلم و اسفناج
که بدن آن را به ویتامین A تبدیل می کند.
ویتامین A برای سلامت دندان‌ها

ویتامین های گروه B

  • ویتامین های گروه B علاوه بر کمک به کنترل فشار روانی، می توانند به کاهش التهاب زبان کمک کنند. همچنین دهان را از ابتلا به زخم های آفتی (کانکر) حفظ کنند. بنابراین این ویتامین ها از این طریق به حفظ سلامتی دهان کمک می کنند.
  • ویتامین های گروه B در مرغ و گوشت و همچنین در لوبیا، حبوبات و سبزیجات سبز یافت می شود.
  • شاید برای گیاهخواران دریافت مقدار کافی از ویتامین B12 مشکل باشد، بنابراین ممکن است به یک مکمل نیاز داشته باشند.
  • یکی از پیامدهای کمبود ویتامین‌های گروه B، آفت دهانی می‌باشد. با دنبال کردن لینک رنگی درباره این زخم‌های دهانی دردناک و راه‌های تسکین آن‌ها بیشتر بخوانید.
ویتامینB برای سلامت دندانها

ویتامین‌‌ها و مواد معدنی برای سلامت دندان | ویتامین C

  • ویتامین C برای حفظ سلامتی لثه ضروری است.
  • این ویتامین به ساخت و ترمیم بافت همبندی کمک می کند، بنابراین از التهاب لثه جلوگیری می کند.
  • در افرادی که کمبود ویتامین C دارند، بدن ممکن است در حفظ سلامت بافت همبند در لثه ها به مشکل برخورد کند. این مشکل می تواند به یک بیماری جدی لثه به نام اسکوروی (scurvy) منجر شود.
  • این ویتامین را می توانید در مرکبات، کلم بروکلی، کلم و انواع توت ها در بسیاری دیگر از منابع میوه و سبزیجات پیدا کنید.
ویتامین‌‌ها و مواد معدنی برای سلامت دندان| ویتامین C برای سلامت دندانها

ویتامین‌‌ها و مواد معدنی برای سلامت دندان | ویتامین D

  • ویتامین D گاهی اوقات به نام “ویتامین خورشید” نیز خوانده می شود. زیرا هنگامی که خورشید به پوست شما می تابد در پوست سنتز می شود.
  • ویتامین D به تنظیم سطح کلسیم و فسفر خون کمک می کند. در حقیقت، بدون ویتامین D کافی، بدن شما قادر به جذب کلسیم مورد نیاز نیست. کلسیم برای حفظ استخوان ها و تقویت دندان ها ضروریست.
  • 15 دقیقه از تابش مستقیم نور خورشید سه بار در هفته، میزان ویتامین D کافی بدن را تامین می کند. اما با این حال برخی ترجیح می دهند که برای اطمینان، از مکمل های ویتامین D استفاده کنند.
  • شیر و بعضی از غلات صبحانه سرشار از ویتامین D است. کپسول های روغن کبد ماهی نیز منبع بسیار خوبی برای ویتامین D است.
ویتامین D برای سلامت دندانها

زینک

زینک یکی از مواد معدنی کمیاب است که به طور طبیعی در بزاق یافت می شود. ثابت شده است که با رشد باکتری‌ها و پلاک‌ها که می‌توانند دندان‌ها و بافت‌های لثه را خراب کرده و باعث پوسیدگی و بیماری لثه شوند، مبارزه می‌کند. با غذاهایی مانند بادام هندی، گوشت قرمز، تخمه کدو تنبل، کدو حلوایی، صدف، قارچ، شکلات تلخ و حبوبات می توانید اطمینان حاصل کنید که دهان شما تمام زینک مورد نیاز خود را دریافت می کند. همچنین یکی دیگر از مهمترین مواد معدنی برای تقویت مینای دندان ها فلوراید است. با وجودیکه فبوراید در آب شُرب وجود دارد اما مصرف موضعی آن بر روی دندان‌ها نیز می‌تواند دندان کودکان را از پوسیدگی مصون دارد. چنانچه مایلید درباره‌ی فلوراید‌تراپی دندان کودکان بیشتر بدانید، روی لینک کلیک نمائید.

این مطلب را حتما بخوانید
همه چیز درباره بلیچینگ دندان

ویتامین‌‌ها و مواد معدنی برای سلامت دندان | کلسیم

بیشتر کلسیم بدن در استخوانها ذخیره می شود. این ماده معدنی اکثرا نقش ساختاری و حفظ استحکام را در بدن ایفا می کند. کلسیم همواره به مقدار کم از طریق جریان خون در بدن گردش می کند. میزان آن به دقت توسط بدن تنظیم می شود. بنابراین مهم است که اطمینان حاصل کنید کلسیم مورد نیاز بدن را از طریق رژیم غذایی دریافت می کنید. در غیر این صورت بدن کمبود کلسیم خود را از طریق استخوان ها جبران می‌کند. این امر باعث ابتلا به پوکی استخوان می شود. که می تواند منجر به ضعف بافت استخوانی در اطراف دندان شود.

در حالی که محصولات لبنی اغلب به عنوان بهترین منبع کلسیم ذکر می شوند، منابع خوب دیگر شامل ماهی ساردین ، کنسرو ماهی سالمون​​، سبزیجات با برگ سبز، گل کلم، کلم، بادام و آب پرتقال و شیر سویا نیز حاوی مقدار قابل قبولی از کلسیم هستند.

کوآنزیم Q10

کوآنزیم Q10 به طور طبیعی توسط بدن تولید می شود. این کوآنزیم به عنوان یک کاتالیزور برای سوخت و ساز بدن عمل می کند و انرژی لازم برای بهبود زخم ها، هضم غذا و حفظ سلامت ماهیچه ها را در اختیار سلول ها قرار می دهد.

در واقع کوآنزیم Q10 مانند جریان برقی است که همه فعالیت های بدن را می چرخاند. وقتی صحبت از سلامتی دهان و دندان می شود، به نظر می رسد کوآنزیم Q10 به بهبودی، کاهش درد و کاهش خونریزی مرتبط با بیماری لثه کمک می کند. همچنین تحقیقات نشان داده است که این کوآنزیم التهاب لثه را کاهش می دهد.

این مطلب را حتما بخوانید
بوی بد دهان، از علت‌یابی تا درمان

کوآنزیم Q10 را می توان در گوشت گاو، جگر مرغ، برخی روغنهای گیاهی (از جمله کلزا و سویا) و جعفری(که برای درمان بوی بد دهان نیز مفید است) پیدا کنید.

ویتامین‌‌ها و مواد معدنی برای سلامت دندان| حفظ سلامت دندانها

ویتامین‌‌ها و مواد معدنی برای سلامت دندان | فسفر

فسفر مانند ویتامین دی برای جذب کلسیم ضروری است و یکی دیگر از ویتامین های مهم برای سلامت دندان ها است. علاوه بر کلسیم، شما بیش از هر ماده معدنی دیگری در بدن فسفر دارید و بیشتر آن در دندان‌هایتان است. در نگهداری و ترمیم تمام بافت های بدن ضروری است. در واقع فسفر با کلسیم کار می کند تا دندان های شما را قوی نگه دارد.

فسفر در بسیاری از غذاهای غنی از پروتئین مانند گوشت، تخم مرغ، آجیل، حبوبات و لبنیات وجود دارد. همچنین می توان آن را در غلات کامل، میوه های خشک و حتی نوشابه های گازدار یافت. اکثر مردم به اندازه کافی از این ویتامین در رژیم غذایی معمول خود بدون نیاز به مکمل دریافت می کنند. در مقابل تمام خوبی‌هایی که از این مواد گفتیمف مصرف قند و شکر چون قاتلی خطرناک می‌تواند سلامت دندان‌های شما را تهدید کند. درباره رابطه‌ی شکر و سلامت دهان و دندان آگاهتر باشید.

سخن پایانی

ما در این مطلب انواع مختلف ویتامین های ضروری برای سلامت دهان و دندان را به شما معرفی کردیم. همانطور که خواندید، این ویتامین‌ها می‌توانند از بروز بیماری‌های مربوط به دهان و دندان مانند عفونت و تورم لثه‌ها، تضعیف ریشه و مینای دندان جلوگیری کنند و در کنار مسواک زدن و استفاده از نخ دندان به حفظ سلامت دندان‌ها کمک نمایند. بنابراین با تامین ویتامین‌های مورد نیاز بدن خود می‌توانید سلامت دهان و دندان‌تان را تضمین کنید.

این مطلب را حتما بخوانید
همه چیز درباره ی کراودینگ یا شلوغی دندان

سوالات متداول

کدام سبزیجات می‌توانند بهترین منبع برای بیشتر ویتامین‌‌ها و مواد معدنی بمورد نیاز برای دندان باشند؟

فلفل دلمه و هویج، از بهترین مواد غذایی برای سلامت دندان ها هستند.

ویتامین سی چگونه به سلامت دهان و دندان کمک مینماید؟

 این نوع ویتامین به تقویت بافت‌های همبند لثه کمک می‌کند و می‌تواند از دندان و لثه شما در برابر بیماری‌ها محافظت نماید. التهاب لثه اولین مرحله از بیماری است که می‌تواند باعث قرمز شدن لثه به علت التهاب شود به نحوی که لثه متورم شده و به راحتی خونریزی می‌کند. مصرف انواع مرکبات حاوی مقدار زیادی ویتامین است.

چگونه فلوراید بیشتری در رژیم غذایی خود جای دهیم؟

برای گنجاندن فلوراید بیشتر در رژیم غذایی خود، آب لوله کشی، چای سیاه بنوشید و غذاهای دریایی بیشتری بخورید.

دیدگاهتان را بنویسید