ویتامین‌های مورد نیاز برای سلامت دندان‌ها

دندان ها و لثه های شما به مواد مغذی خاصی نیاز دارد. شما تا چه اندازه با ویتامین‌های مورد نیاز دندان‌هایتان آشنایی دارید؟ آیا ماده‌ی خاصی را تنها برای این منظور در رژیم خود قرار داده‌اید؟

در ادامه به بررسی برخی از موادی می پردازیم که مصرف آن برای سلامتی دهان و دندان شما ضروری است.

ویتامین A

  • ویتامین A اغلب به خواصی چون کمک به بینایی، درخشندگی پوست و تقویت سیستم ایمنی شناخته می‌شود. اما این ویتامین به حفظ غشای مخاطی و جریان بزاق در دهان نیز کمک می کند.
  • به سلامتی لثه شما کمک می کند و باعث سرعت در بهبودی آن می شود.
  • ویتامین A در ماهی، زرده تخم مرغ و اعضای داخلی مانند جگر یافت می شود.

مقادیر زیادی بتاکاروتن در :

غذاهای نارنجی رنگ و زرد رنگ مانند هویج، انبه و سیب زمینی شیرین
سبزیجات دارای برگ های تیره مانند کلم و اسفناج
که بدن آن را به ویتامین A تبدیل می کند.
ویتامین A برای سلامت دندان‌ها
ویتامین a برای سلامت دندانها

ویتامین های گروه B

  • ویتامین های گروه B علاوه بر کمک به کنترل فشار روانی، می توانند به کاهش التهاب زبان کمک کنند. همچنین دهان را از ابتلا به زخم های آفتی (کانکر) حفظ کنند. بنابراین این ویتامین ها از این طریق به حفظ سلامتی دهان کمک می کنند.
  • ویتامین های گروه B در مرغ و گوشت و همچنین در لوبیا، حبوبات و سبزیجات سبز یافت می شود.
  • شاید برای گیاهخواران دریافت مقدار کافی از ویتامین B12 مشکل باشد، بنابراین ممکن است به یک مکمل نیاز داشته باشند.
ویتامینB برای سلامت دندانها

ویتامین C

  • ویتامین C برای حفظ سلامتی لثه ضروری است.
  • این ویتامین به ساخت و ترمیم بافت همبندی کمک می کند، بنابراین از التهاب لثه جلوگیری می کند.
  • در افرادی که کمبود ویتامین C دارند، بدن ممکن است در حفظ سلامت بافت همبند در لثه ها به مشکل برخورد کند. این مشکل می تواند به یک بیماری جدی لثه به نام اسکوروی (scurvy) منجر شود.
  • این ویتامین را می توانید در مرکبات، کلم بروکلی، کلم و انواع توت ها در بسیاری دیگر از منابع میوه و سبزیجات پیدا کنید.
ویتامین C برای سلامت دندانها

ویتامین D

  • ویتامین D گاهی اوقات به نام “ویتامین خورشید” نیز خوانده می شود. زیرا هنگامی که خورشید به پوست شما می تابد در پوست سنتز می شود.
  • ویتامین D به تنظیم سطح کلسیم و فسفر خون کمک می کند. در حقیقت، بدون ویتامین D کافی، بدن شما قادر به جذب کلسیم مورد نیاز نیست. کلسیم برای حفظ استخوان ها و تقویت دندان ها ضروریست.
  • 15 دقیقه از تابش مستقیم نور خورشید سه بار در هفته، میزان ویتامین D کافی بدن را تامین می کند. اما با این حال برخی ترجیح می دهند که برای اطمینان، از مکمل های ویتامین D استفاده کنند.
  • شیر و بعضی از غلات صبحانه سرشار از ویتامین D است. کپسول های روغن کبد ماهی نیز منبع بسیار خوبی برای ویتامین D است.
ویتامین D برای سلامت دندانها

کلسیم

بیشتر کلسیم بدن در استخوانها ذخیره می شود. این ماده معدنی اکثرا نقش ساختاری و حفظ استحکام را در بدن ایفا می کند.

کلسیم همواره به مقدار کم از طریق جریان خون در بدن گردش می کند. میزان آن به دقت توسط بدن تنظیم می شود. بنابراین مهم است که اطمینان حاصل کنید کلسیم مورد نیاز بدن را از طریق رژیم غذایی دریافت می کنید. در غیر این صورت بدن کمبود کلسیم خود را از طریق استخوان ها جبران می‌کند. این امر باعث ابتلا به پوکی استخوان می شود. که می تواند منجر به ضعف بافت استخوانی در اطراف دندان شود.

در حالی که محصولات لبنی اغلب به عنوان بهترین منبع کلسیم ذکر می شوند، منابع خوب دیگر شامل ماهی ساردین ، کنسرو ماهی سالمون​​، سبزیجات با برگ سبز، گل کلم، کلم، بادام و آب پرتقال و شیر سویا نیز حاوی مقدار قابل قبولی از کلسیم هستند.

کوآنزیم Q10

کوآنزیم Q10 به طور طبیعی توسط بدن تولید می شود.

این کوآنزیم به عنوان یک کاتالیزور برای سوخت و ساز بدن عمل می کند و انرژی لازم برای بهبود زخم ها، هضم غذا و حفظ سلامت ماهیچه ها را در اختیار سلول ها قرار می دهد.

در واقع کوآنزیم Q10 مانند جریان برقی است که همه فعالیت های بدن را می چرخاند. وقتی صحبت از سلامتی دهان و دندان می شود، به نظر می رسد کوآنزیم Q10 به بهبودی، کاهش درد و کاهش خونریزی مرتبط با بیماری لثه کمک می کند.

همچنین تحقیقات نشان داده است که این کوآنزیم التهاب لثه را کاهش می دهد.

کوآنزیم Q10 را می توان در گوشت گاو، جگر مرغ، برخی روغنهای گیاهی (از جمله کلزا و سویا) و جعفری(که برای درمان بوی بد دهان نیز مفید است) پیدا کنید.

حفظ سلامت دندانها

سخن پایانی
ما در این مطلب انواع مختلف ویتامین های ضروری برای سلامت دهان و دندان را به شما معرفی کردیم. همانطور که خواندید، این ویتامین‌ها می‌توانند از بروز بیماری‌های مربوط به دهان و دندان مانند عفونت و تورم لثه‌ها، تضعیف ریشه و مینای دندان جلوگیری کنند و در کنار مسواک زدن و استفاده از نخ دندان به حفظ سلامت دندان‌ها کمک نمایند. بنابراین با تامین ویتامین‌های مورد نیاز بدن خود می‌توانید سلامت دهان و دندان‌تان را تضمین کنید.

چنانچه این مطلب برای شما مفید بود آن را با دوستان خود نیز به اشتراک بگذارید:

https://1ea.ir/W8zeGyun.ir/1ho3u9
https://b2n.ir/y18439https://bit.ly/2ZmRAv2
http://iwo.ir/2z5s5https://cutt.ly/XExSCa7

درباره خوشخوان

همچنین ببینید

شکر و سلامت دهان و دندان

شکر و سلامت دهان و دندان

سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۵ گزارش مهمی درباره مصرف شکر و سلامت منتشر کرده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *